STRABAG Jóllét Mentor - Válaszok

2020.06.22-i héten beérkezett kérdésekre adott válaszok:

  • "Nyitott vagyok a megoldásra" jeligére beérkezett kérdésre a válasz:

Bizonyára Ön is tudja, hogy a stressz mind viselkedésünk, mind egész szervezetünk működését negatívan befolyásolja. Nemcsak társas és munkahelyi kapcsolatainkra lehet rossz hatással, ha nem tudjuk kezelni, feloldani a felgyülemlő stresszt, de ha tartóssá válik, szervezetünkben a hatására megjelenő kortizol nevezetű hormon gyulladásos reakciók elindításával megbetegedésekhez vezethet. Uralása, kezelése ezért is nagyon fontos.

 

A stresszkezelésről sokszor a legegyszerűbb kezelési módok jutnak eszünkbe, és sokszor kapunk használhatatlan tanácsokat: kapcsolódj ki, tedd le, lépj túl, ne is törödj vele, stb. Ezek egy része igaz is, az egyensúlyhoz, a munkában és otthon töltött idő különbségének csökkentésére és megnyugvásra van szükség, hogy a szervezetnek legyen ideje újratöltődni és megnyugodni.

Azonban egy stresszkezelő program nem csupán ezen technikál elsajátításáról, hanem gondolkodásmódbeli változásról is szól. A nehézségek kiértékelése és az arra adott problémamegoldási stratégia életbe léptetése, különböző megküzdési módok elsajátítása és gyakorlása vezethet teljes sikerhez.

Nehéz egyszerű tanácsot adni, de első lépésként figyelmébe szeretnénk ajánlani az ún. FILÉ módszert, amivel érdemes "kifilézni" a problémákat és ez máris segít, hogy ne rágódjunk olyasmin, ami nem fontos a számunkra, vagy nem lehet rajta változtatni.

Stresszes helyzetben, szorongás esetén tegye fel magának az alábbi kérdéseket:

  • „Fontos az adott helyzet vagy probléma számomra?”

  • Indokolt, hogy az adott reakciót váltja ki belőlem?”

  • Lehet rajta változtatni?”

  • Érdemes rajta változtatni?”

 

Ha mind a négy kérdésre igennel felel, úgy az adott probléma, vagy helyzet nagyon fontos az Ön számára, érdemes megoldási módot keresni a problémára. Amennyiben bármelyik kérdésre nemmel felelt, javasolt egyéb stresszoldó technikák alkalmazása, mint például a sport, relaxáció, odafigyelés a kiegyensúlyozott étkezésre, alvásra, a probléma megosztása valakivel, stb.

Könyvajánló: Ajánljuk a "Hasznos tudás mindenkinek" könyvsorozatban a Stresszkezelés című kötetet. A Kossuth Kiadó adta ki 2017-ben. Ebben a kis zsebkönyvben több praktikus gyakorlatot is talál a stressz legyőzésére.​

Egyéb segítség: Cégüknél elérhető Stresszkezelési és rezíliencia tréning, ezzel kapcsolatban kérjük keresse a HR munkatársakat.